Thursday 21 April 2011

En brödskrivares råd till blivande författare

Någonstans måste man ju börja... Jag beställde i veckan Kjell Genbergs "En brödskrivares råd till blivande författare". I den berättar Kjell hur idéer skapas och om hur dessa sedan förvandlas till utgivningsbara romaner.
  • Hur man författar en synopsis.
  • Hur man bearbetar en idé utifrån olika perspektiv.
  • Personer och miljöer.
  • I vilket tempus man kan skriva, och varför.
  • Hur man skapar spänning, både inre och yttre.
En användbar liten trycksak för de som liksom jag själv inte har en aning om hur man går tillväga när man planerar att skriva en bok. Det är en sak att vara bra på att skriva, men en helt annan att skapa underhållande böcker. Kjell har över 200 publicerade romaner på sin meritlista så utan tvekan har han många tänkvärda tips att ge till den oerfarne.

Nu behöver jag en så kallad mini-pc eller netbook. En mindre modell av laptop som enkelt får plats i vilken väska som helst, och som låter mig skriva närhelst jag känner för det. Jag behöver kanske dessutom en skrivarkurs så att jag kommer igång, men gillar egentligen inte tanken på läxor. Nåja, vi får se.

No comments:

Post a Comment