Saturday 26 March 2011

Korrekturläsare

Ibland undrar jag om jag inte gjort fel yrkesval i livet. Egentligen borde jag nog ha blivit korrekturläsare. Jag älskar att läsa deckare men i nästan varje bok jag läser hittar jag fel. Klantfel. Jag är osäker på om det är författarna som stavat fel eller om alltsammans beror på missöden vid tryckningen. Det värsta är dock faktafel, men dessa är mer sällsynta. Jag hittade dock ett onödig misstag i Mons Kallentofts bok Midvinterblod. Huvudpersonen som hittas hängd i ett träd på östgötaslätten kallas Bollbengan. När han ska obduceras ges han ett kvinnligt personnummer av författaren. Näst sista siffran i ett personnummer är jämn för en kvinna och udda för en man. Bengan fick en jämn. Varför över huvud taget hitta på ett personnummer utan att göra lite research om hur numren fungerar?

Jag återkommer till Mons Kallentoft.

No comments:

Post a Comment